Käytämme evästeitä (cookies), jotka parantavat kokemustasi sivustollamme. Jatkamalla sivuston käyttöä suostut käyttämään niitä. Lue lisää siitä, kuinka käytämme evästeitä kohdasta Tietosuojasta.
Colligent

Usein kysyttyä

  • Olen saanut maksuvaatimuksen. Mitä se tarkoittaa?

    Jos et maksa laskua maksumuistutuksesta tai -muistutuksista huolimatta tai maksat laskusta liian pienen osuuden, velka siirtyy perintään. Saat maksuvaatimuksen, joka sisältää kehotuksen velan maksamiseen. Maksuvaatimus sisältää myös viivästyskoron ja perinnästä aiheutuneet kulut.

    Tarkista ensimmäiseksi, että maksuvaatimus on oikein. Velka (sisältäen korot ja perintäkulut) tulee maksaa ilmoitettuun eräpäivään mennessä. Ota yhteyttä meihin, jos maksuvaatimus tai sen perusteena oleva lasku on mielestäsi virheellinen.

  • Miksi olen saanut maksuvaatimuksen, vaikka olen maksanut kuukausittain osamaksueriä Collector Bankille?

    Jotta laskun voi maksaa osamaksulla ja solmia tililuottosopimuksen, tulee maksaa vähimmäissumma laskun eräpäivään mennessä sekä allekirjoittaa luottosopimus Collector Bankin kanssa. Jos allekirjoitusta ei ole tehty osoitteessa oma.collector.fi, ei luottosopimusta ole syntynyt, vaan lasku on erääntynyt kokonaisuudessaan. Näin lasku on maksumuistutusten jälkeen voinut siirtyä perintään suorituksista huolimatta.

  • Mitä eroa on maksumuistutuksella ja maksuvaatimuksella?

    Maksumuistutus lähetetään, jos laskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä. Muistutuksessa on yleensä uusi eräpäivä ja erillinen muistutusmaksu. Jos maksumuistutusta ei makseta eräpäivään mennessä, velka siirtyy perintään ja siitä lähetetään maksuvaatimus.

  • Voiko maksuaikaa pidentää?

    Pääsääntö on, että lasku on maksettava määrättynä eräpäivänä. Joissain tapauksissa maksuaikaa voidaan pidentää. Jos haluat pidentää maksuaikaa, otathan meihin yhteyttä ja kerrot, milloin voit maksaa. Ota meihin yhteyttä myös, mikäli et pysty noudattamaan sovittua maksusuunnitelmaa tai haluat anoa lyhennysvapaata kuukautta. Mahdollisuutta maksuajan pidennykseen arvioidaan tapauskohtaisesti.

    Sinun kannattaa olla aina yhteydessä meihin, mikäli et pysty maksamaan eräpäivään mennessä.

  • En ole saanut laskua. Miksi olen joutunut perintään?

    Ota yhteyttä meihin, mikäli et ole saanut laskua tai maksumuistutusta. Lasku ja maksumuistutus lähetetään aina ennen maksuvaatimusta ja asian siirtymistä perintään. Mikäli alkuperäinen lasku on kadonnut postissa, sinun tulee ottaa yhteyttä postiin.

    Säännöllisesti toistuva lasku tulee maksaa eräpäivään mennessä, vaikka et olisi saanut laskua. Voit ottaa meihin yhteyttä, niin selvitämme miksi et ole saanut laskua.

  • Onko eräpäivä sama asia kuin viimeinen maksupäivä?

    Käytännössä kyllä. Kuluttajan tulee maksaa lasku viimeistään eräpäivänä. Yritysten osalta maksun tulee olla perillä eräpäivänä, joten maksupäivässä on otettava huomioon maksun käsittelyyn ja siirtymiseen kuluva aika.

  • Maksoin tänään. Onko maksu tullut perille?

    Maksu kirjautuu järjestelmäämme tavallisesti kolmen pankkipäivän kuluessa. Emme näe samana päivänä suoritettua maksua.

  • Olenko saanut maksuhäiriömerkinnän?

    Maksuhäiriömerkintää ei synny maksumuistutuksesta tai -vaatimuksesta. Mikäli saatavaa ei makseta maksuvaatimuksesta huolimatta, asia siirtyy oikeudelliseen perintään ja saatat saada maksuhäiriömerkinnän. Maksuhäiriömerkintä syntyy kun käräjäoikeus antaa velkomustuomion.